Slováci v Čechách
I 25 let po rozdělení federace zůstávají obě krajiny v nadstandardní ekonomické i pracovní spolupráci. Lidé ze Slovenska jsou nejpočetnější skupinou cizinců a zároveň představují i největší část zahraničních zaměstnanců. Jaké jsou to vlastně čísla a ze které části Slovenska k nám chodí? Podívejme se na rok 2018 prostřednictvím Velkých dat.
Největší vliv na tuto přirozenou spolupráci má společná historie, minimální jazyková bariéra a v neposlední řadě i vzdálenost resp. blízkost našich měst a obcí. Mnoho Slováků, tak i Čechů, se již natrvalo usadilo v sousední zemi a stali se jejími občany. Ale kolik je takových, kteří bydlí na Slovensku a chodí do Čech za prací nebo studiem?
Velká data (Big Data) fenomén, který je kolem nás, dokáže dát odpověď i na tyto otázky. Díky populační analytice online nástroje Market Locator založené na anonymizovaných zbytkových datech je možné analyzovat výskyt slovenských SIM karet na území České republiky, je to pohled na roamingové zvyklosti vzorku více než 1,2 mil. Slováků přepočítaných na celou populaci.
Podívali jsme se kolik Slováků přišlo začátkem roku 2018 do Čech. Abychom eliminovali denní turisty, brali jsme v úvahu vánoční období (29.12.2017 až 6.1.2018), během kterého byly SIM karty přihlášeny na Slovensku a následně (od 6.1 – 12.1.2018) tito uživatelé opustili rodnou zemi a přihlásili se minimálně na týden v Čechách. Můžeme konstatovat, že více než 49 tisíc Slováků přicestovalo začátkem tohoto roku do Čech, zůstalo u nás minimálně týden a proto drtivou většinu z nich můžeme považovat za pracující nebo studenty.
Které části Slovenska nás nejvíce zásobují?
Ještě podrobnější pohled odhaluje, zda je překážkou i vzdálenost, respektive ze kterého kraje přichází nejvíce pracujících v českých firmách a studujících na českých školách. Jsou to příhraniční oblasti, tak přece je vzdálenost podstatné kritérium pro „týdnovky u nás“. Připočítat k času strávenému na cestě za prací další 4 hodiny napříč celým Slovenskem již není tak efektivní.
Market Locator – Big Data ve vašich službách.
Populační analytika má i praktický význam pro podnikatele. Představte si, že můžete oslovit nejen Slováky ale i Čechy, zákazníky i zaměstnance v okolí vaší prodejny, kanceláře, závodu nebo školy, a nabídnout jim přesně cílenou nabídku. Podobně jako Google Adwords, ale ve fyzickém světě.
Big Data prezentují výhradně anonymizované statistické údaje napočítané ze zbytkových telekomunikačních dat, uchovávané přímo u operátora. Řešení Market Locator přináší Market Locator s.r.o. ve spolupráci s mobilními operátory.